14 janeiro 2012

spindler's list

"Apple Europe ran out of a cramped 100 ft. office in Brussels and had only a few employees. Spindler had never worked at the startup before, but he liked it a lot. He had freedom to try almost anything he wanted.

There were problems with working for such a young company, though. Spindler went without payment for almost six months because Apple didn't know how to move funds from California to Belgium.

In 1981, Apple Europe moved to bigger offices in Paris, and Spindler's career at Apple really began to take off."

Conheci Michael Spindler em 1996 durante um evento institucional da Apple em Nova Orleães; extremamente activo (coisa que até cansava quem via) e atabalhoadamente conversador, pelos europeus nutria -pelo menos nesse evento- uma particular simpatia. Não era fácil compreender o discurso (mas disso já estava avisado) one-to-one ou 'one-to-all'. Apelidavam o homem de 'the diesel', por duas razões: a) por ter nascido na Alemanha b) por trabalhar até cair redondo no chão. O que não quer dizer que trabalhasse bem. Como se sabe, o facto de se trabalhar estupidamente muitaaaas horas não é sinónimo de coisa bem feita, bem antes pelo contrário. Spindler ficou ainda mais conhecido dentro da organização quando efectuou uma drástica redução de pessoal, que atingiu também as delegações europeias, e por cortar algumas comodidades aos funcionários, que eram típicas da Apple. 'Spindler's list' vem precisamente daí, desses cortes de pessoal.

O documento que aqui se segue, apenas terá interesse particular para quem conhece bem este fabricante, no entanto, é curioso notar que existirá, institucionalmente, a tendência nos dias de hoje, de alguma vontade de estabelecer uma ligação ao passado de algum modo. Oxalá me engane.

"[...]Puette's first act was to cancel the dealer license with any company doing less than $500,000 of business a year. This was not so unreasonable a cut, but the way he implemented it would bode poorly for Apple in the future. He had his sales reps tell the doomed shops' competitors before the shop itself. Supposedly, it was to allow for a smooth transition, but it alienated almost everyone involved.

Puette went even further. During the annual sales conference held for dealers, he announced that 20% of the dealers did 80% of the business, and any dealer not falling into that 20% that did not offer good value would be eliminated.[...] Bob Puette proved disastrous for Apple's dealer relations.[...]"

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